Neidin oli tarkoitus kirjoittaa ”seuraavassa postauksessa” eli tässä, romanien varsinaisesta tapakulttuurista, jossa riittääkin paljon pohdittavaa. Ystävä, joka ehdotti aiemmin romanikulttuurissa elävien naisten vaatetuksesta tarinointia, ehdotti myös, että jatkaisin samasta aiheesta edelleen. Neiti oli hieman monttu auki; mitä ihmettä tässä nyt sitten vielä naisten vaatetuksesta kertoisi. Ystävä muistutti Neitiä aiemmin saaduista sähköposteista. Neiti kun eräällä kurssillaan lupautui vastaamaan kaikenlaisiin romanikulttuuria koskeviin kysymyksiin omalla vapaa-ajallaan sikäli kun kerkeää. Tarkoitus oli periaatteessa sama, kuin tässä blogissa. Ystävän mukaan kysymyksiä olisi paljon enemmänkin, jos joku vain rohkenisi esittää niitä ääneen. Siispä Neiti tässä postauksessaan keskittyy vastaamaan muutamiin kysymyksiin koskien romanikulttuurissa elävien naisten pukeutumista.
 
Kysymys numero 1.
”Minä olen nähnyt periaatteessa kahdenlaisia romaninaisten vaatteita, jotka kai kuitenkin molemmat ovat niitä perinteisiä. Molemmissa vaateparsissa on nämä röijyt ja samettihameet, leveyttä on ja koristeellisuutta. Mutta vanhemmalla väellä vaatteet ovat usein entistäkin väljemmät. Nuoremmilla taas röijyt ovat usein istuvampia. Onko tähän jonkin kulttuurillinen selitys ja syy?”
Ja Neiti vastaa:
Monen vanhemmat naisen hame on leveydestään huolimatta todella kevyt. Hame ei ole välttämättä samalla tavalla vyötärön kohdalta kohotettu, kuin nuorempien naisten hameissa, koska pönkkää ei välttämättä käytetä. Pönkkä kuitenkin painaa jonkin verran lonkkaluita ja samalla lihaksia, ja saattaa kipeissä jäsenissä tuntua entistäkin epämukavammalta. Monella vanhemmalla naisella on myös kauan, kauan aikaa sitten teetettyjä, vanhemman mallisia röijyjä, jotka ovat malliltaan väljempiä ja suurempia kuin nykyaikaiset.
 
Kysymys numero 2.
”Mietiskelen tässä romanien pukeutumista ja värimaailmaa. Miksi niin moni käyttää mustia pitsiröyhelö paitoja (naiset) tai korkeintaan valkoisia? Eikö esimerkiksi vaaleanvihreä, keltainen, oranssi tai muut värit houkuttele vai ovatko ne jotenkin pannassa?”
Ja Neiti vastaa:
”Pitsiröyhelöpaidat” eli röijyt voivat olla todellakin ihan minkä väriset tahansa. Mustapohjaisia kankaita on tarjolla varmaankin kaikista eniten, joten niitä sitten monella myös on eniten. Musta on myös väri, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, eikä kaikki lika näy siinä heti. Pastellivärit ja kirkkaammat värit kuuluvat menneisiin aikoihin, mutta nykyään on jälleen muotia käyttää sitä väriä, josta pitää – pääasia on persoonallisuus eli se, ettei jokaisella ole ihan samaa kangasta, ainakaan saman värisenä. Esimerkiksi vaaleanvihreä on omasta mielestäni kaunis väri, joka sopii vaikkapa kevääseen. Vaaleanvihreitä kankaita on kuitenkin tarjolla niin vähän, että periaatteessa halutessaan sellaisen kankaan on melkeinpä mentävä itse ostoksille ulkomaille. Oransseja kankaita on ollut myynnissä, keltainen ei ole mennyt keltaisena, vaan vaaleana kellertävänä kultana.
 
Kysymys numero 3.
”Tuli tässä mieleen, että millä lailla romanihame laitetaan kiinni? Onko siinä vetoketju vai mitä? Joku sanoi joskus, että hameessa on halkiokin, mutta ettei sitä kukaan huomaa, kun se on niin tiiviisti vekattu.”
Ja Neiti vastaa:
Romanihame on periaatteessa kietaisuhame, joka sitten kiinnitetään yleensä kahdella isolla napilla. Periaatteessa voidaan sanoa, että hameessa on halkio. Se kuitenkin sijoittuu hameen yläosaan, ja on vain muutaman kymmenen sentin mittainen. Tämä halkio sijoittuu tietysti nappien lähelle. Tämä halkio hameessa on tietysti siksi, että hame voitaisiin oikeasti jopa laittaa päälle. Ilman halkiota pukeminen olisi oikeasti aika hankalaa.
 
Kysymys numero 4.
”Samalla kuntosalilla kanssani käy eräs romaninainen, ja olen siinä sitten tietysti osunut hänen kanssaan samoihin aikoihin pukeutumistiloihin yms. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tämä nainen pukee aina hameen yläkautta päällensä. Esitin ajatukseni eräälle kaverilleni (valkolainen) joka on ollut paljon tekemisissä romanien kanssa. Hän väitti, että syy saattaa piillä romanien omissa puhtaustavoissa. Minä olen kuitenkin ollut ymmärtävinäni, että naisen hame ei joka tapauksessakaan ole mikään ”puhdas”…”
Ja Neiti vastaa:
Jotkut romanitkin saattavat tietysti ajatella tuota pukemisjuttua omien puhtaustapojensa kautta. Olet kuitenkin ymmärtänyt ihan oikein puhtaustavat siinä mielessä, että naisen hame ei todellakaan ole puhdas. Yläkautta pukeminen on kuitenkin helpompaa kuin alakautta pukeminen, hame asettuu paremmin päälle pukiessa yläkautta. Alhaalta kun hame pitää nostaa ja vetää paikoilleen yli pönkän, yläkautta hameen taas voi ikään kuin pudottaa siihen pönkän päälle ja sitten vielä ryhdittää sitä. Helpompaa, totisesti.
 
Neiti vastaisi mielellään muihinkin kysymyksiin tätä – ja muitakin aiheita koskien, mutta nyt Neidin pitää kuitenkin lentää muihin askareisiin. Niinpä jatkammekin jostain aiheesta sitten myöhemmin illalla, voi olla jopa, että yöhön venyy. Kiitos Ystävälle vinkistä! ;)
 
 
Huomio!
Kysymyksistä puheen ollen: Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Voit ihan vapaasti ja anonyymisti lähettää kysymyksesi Neidin blogiin, jolloin Neiti vastaa siihen viimeistään parin päivän sisällä. Ainoa kriteeri kysymykselle on se, että se kuitenkin pysyy asiallisuuden rajoissa. Siihenhän Neiti blogissaankin pyrkii. Kysymykset voi laittaa vaikka tämän postauksen alle. Yhteyttäkin Sinuun voin ottaa, mutta silloin sinun täytyisi muistaa jättää yhteystietosi, vaikka sähköpostiosoite. :)
Niin, ja vinkkejä otetaan vastaan.